Allergitest

Tänk att vid den här tiden för en vecka sedan satt jag och trampade på en cykel med J och hans kompis till Vasaloppet. Det var en så rolig grej och jäklar vad häftigt det var att kliva av cyklen sen. Benen var som sementblock :) Men det gick över fort så det var lite tråkigt för jag hade räknat med träningsvärk mycket mer.
 
Men det var inte det som jag skulle skriva om. Nej rubriken är ju faktiskt allergitest och det är precis vad det ska handla om.
I torsdags hade jag tid för ett pricktest på sjukhuset för att kolla upp min allergi. Tekniken har verkligen utvecklats sedan jag upptäkte min allergi, alltså wow. Med en pipett och en droppe av allergiämnet på min arm (och lite nålar...) så kunde man alltså utläsa på en kvart vad jag var allergisk mot.
 
Man upptäckte att jag var allergisk mot björk och gräs. Detta visste jag inte om men jag vet ju om att jag ofta är ganska förkyld vid sommaren och så men jag har ju tiden trott att det beror på min ansträgningsastma. Sedan var ju allergisk mot soja men inte minst jordnötterna. Sojan och jordnötterna var ju ingen nyhet med tanke på allergichocken jag fick tidigare i år, MEN utfallet jag fick på jordnötsallergin var ENORM!
Provsvaret fick liksom inte ens plats på pappret när dem skulle sätta dit det...
 
Läkaren sa att hade inte jordnötsutfallet varit så stort så hade björk, gräs och jordnötterna varit en typisk korsallergi med varandra. Men eftersom den var så stor så fick jag ta ett blodprov ändå för att se om jag är äkta jordnötsallergiker eller om det är korsallergi med björken och gräset.
Är jag äkta jordnötsallergiker så kommer jag med största sannorlikhet att behandlas för astma för det var något värde som var lite för högt men jag förstod inte riktigt vad. Detta är i förebyggande syfte som man gör det ifall jag skulle få i mig nötter så kan det bli så att det inte sätter sig så häftigt på andningen och det är ju superbra!
 
Jag gjorde ju då så klart även ett astmatest men jag vet inte så mycket vad utfallet blev. Ansträgningsastman har jag säkert kvar men eftersom jag inte tränar så hårt längre så vet jag egentligen inte, kanske ska kolla upp det?
 
Hade i alla fall ont i vänsterarmen (där jordnötsallergin gav utslag) i två dagar efter och jäklar vad det kliade... Nu väntar jag ivrigt på svaret om jag har äkta jordnötsallergi eller inte. Jag hoppas jag har det på grund av att dem har börjat med en studie på barn som jag kan komma att få vara med på som går ut på att man inte botar allergin helt men man kan åtgärda det så att man kan få i sig en viss mängd jordnötter utan att reagera, vilket är superbra!
 
 

Kommentera här: